Diskriminering

Igår skulle jag och några vänner till The Tivoli i Helsingborg för att fira en 20-årsdag!
Jag själv är 18 (fyller 19 detta året) och andra i gänget är allt från 18-20 år.
Vi ställer oss i kön och ser fram emot att komma in i värmen och dansa av oss lite.
Men det vi möts av sen när vi kommer fram till vakten vid entrén är " Ja, nu är det ju 20 idag, och du är bara 18, så tyvärr" vi svarar att vi är ju med 20-åringar, ska fira en födelsedag. Vi är ju ändå myndiga ellerhur? "nej tyvärr, ni kommer inte in" - får vi till svar.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? Vad är det här?
Jag hade förstått att jag inte kunde komma in om jag vore 17. Då får man inte köpa alkohol så det går jag med på. Men detta? Jag är myndig, jag får köpa alkohol, men jag kommer ändå inte in, för att varje krog ska nischa sig och bara släppa in folk i en viss åldersgrupp. Där kan alla från 20-25 roa sig och dansa tillsammans. Men varför kan egentligen inte alla som är över 18 roa sig tillsammans? Varför måste man nischa sig såhär? Jag som är 18 kan t ex inte gå ut och dansa med folk som är 20 eller över, utan kan bara festa med 18-åringar i princip. När det är 18 på ett ställe så kommer bara 18-åringar dit. Folk som är 20 kommer dagen efter istället för att umgås med folk i "deras åldersgrupp".
Jag tycker detta är något av det dummaste som finns. Och faktum är att vi 18-åringar kan bara gå ut på fredagar, för på lördagar har i princip alla uteställen 20 som åldersgräns.
Är inte detta diskriminering? Jag som 18-åring omyndigförklaras gång på gång, och kan inte välja vart och när jag vill gå ut. Utan jag har bara ett val. Fredagar är det som gäller. Jag kan inte gå ut på lördagar för ens om 1,5 år. Vad är detta?
Snälla, ändra på åldersgränserna. Ha åldergräns 18 på uteställena så att alla kan roa sig tillsammans, och om det sedan finns 21-åringar som bara vill vara med 21-åringar - låt dom ha ett ställe för sig själva, eller låt dom festa hemma, för vi andra ska inte bli diskriminerade!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0